محمد رضائی؛ فریبرز درتاج؛ ابراهیم مهرعلیان
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین مولفههای هوش هیجانی بار- آن و دین داری در بین نوجوانان (دانشآموزان دبیرستان) در شهرستان قزوین، ناحیه یک، اجرا گردید. روش این پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع دبیرستان ناحیه یک شهرستان قزوین بود؛ نمونه عبارت از 100 نفر از دانش آموزان بودند که به صورت نمونه گیری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین مولفههای هوش هیجانی بار- آن و دین داری در بین نوجوانان (دانشآموزان دبیرستان) در شهرستان قزوین، ناحیه یک، اجرا گردید. روش این پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع دبیرستان ناحیه یک شهرستان قزوین بود؛ نمونه عبارت از 100 نفر از دانش آموزان بودند که به صورت نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری دادهها عبارت بود از مقیاس هوش هیجانی بار- آن (1997) و مقیاس دینداری خدایاری فرد، سماواتی و اکبری زرد خانه (1388). تحلیل دادهها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند مرحلهای صورت گرفت. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد بین هوش هیجانی و دینداری و همچنین بین تمام زیر مؤلفههای هوش هیجانی (به جز کنترل استرس) با دینداری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیره نیز نشان داد که هوش هیجانی بهعنوان متغیر پیشبین، میتواند دینداری را بهعنوان متغیر ملاک بهطور معنادار و مثبت پیشبینی نماید. نتایج رگرسیون چند متغیره نشان داد که هریک از زیرمولفههای هوش هیجانی (به جز زیر مؤلفهی کنترل استرس) میتوانند دینداری را بهصورت مثبت و معنا دار پیشبینی کنند و مقایسه ضرایب بتا نیز نشان داد مهمترین عامل پیشبینیکننده برای دینداری، خلق و خوی عمومی است.